Jacques van Dinteren werkt voor de digitale receptie. Dit is een nieuwe dienst van Amstelring, die de zorg op locaties zonder receptie moet ontlasten. Hoe dat werkt? Jacques legt het uit.
plain text Jacques: 'Bij de locaties die geen receptie hebben (omdat ze bijvoorbeeld heel klein zijn), moeten de zorgmedewerkers de telefoon opnemen. Maar zij zijn druk met andere dingen, namelijk met de zorg voor de bewoners. En vaak gaan de telefoontjes over dingen die kunnen wachten. Daarom zijn we gestart met een digitale receptie, om iedereen die belt of aan de deur staat te woord te staan vanuit 1 centrale locatie.’

Op afstand de deur openen

Na een start met 3 locaties, zijn er inmiddels 9 locaties met een digitale receptie. Vanuit het kantoor in het gebouw van verpleeghuis Leo Polak, kan ook de voordeur bij een andere locatie open worden gedaan. Bijvoorbeeld voor bezoekende familie of leveranciers. De nieuwe digitale receptie beantwoordt de deurbel en neemt de telefoon op. 'We proberen de zorg zo min mogelijk te belasten. En we vragen aan de telefoon altijd: heeft het spoed of kan iets wachten? Negen van de tien keer is er geen spoed.'

Meer rust op de werkvloer

Het eerste jaar is er altijd van 8.30 tot 17.00 uur gewerkt, maar de werktijden worden verruimd, vertelt Jacques. 'We werken online en ook vanuit huis, dus dat maakt het wel makkelijk nu we op weekdagen in diensten van 7.00 uur tot 20.00 uur werken.' Om ervoor te zorgen dat iedereen hetzelfde advies of antwoord geeft is er een kennisbank gemaakt, met hierin de antwoorden op een heleboel vragen. Het team van Jacques bestaat uit een coördinator en 4 medewerkers.

Veel ervaring in de zorg

Daarnaast kan Jacques veel zorgvragen ook zelf beantwoorden. Hij werkte 33 jaar zelf aan het bed, voor verschillende doelgroepen. Van patiënten met MS tot revalidatiezorg, mensen met ALS en ouderen met Niet Aangeboren Hersenletsel. 'Ik kreeg lichamelijke klachten en kon niet meer in de zorg werken. Dat vind ik nog steeds heel erg.'
Hij ging op zoek naar een andere baan, want 'naar het UWV wilde ik niet'. Hij werkte bij de bloedafname, maar dat voelde niet als de juiste plek. 'Toen zag ik deze vacature bij Amstelring. Dat leek me wel wat. Ik kan niet meer zelf zorgen, maar indirect heb ik toch met de zorg te maken.'
Jacques haalt voldoening uit het helpen van mensen. 'Als zij denken dat ze iets niet kunnen, of niet meer kunnen. Om hen te laten zien dat het toch kan, maar op een andere manier. Dan ga ik gelukkig naar huis toe.'

Meedenken

Op zijn nieuwe plek heeft hij inmiddels zijn draai gevonden. 'Het is leuk om ergens aan te werken dat helemaal nieuw is en in ontwikkeling. Om mee te mogen denken en praten over iets dat opgezet moet worden.' Naast het digitale contact worden de locaties ook bezocht, om te bespreken hoe het gaat. Is iedereen blij met de hulp, wat kan er beter of anders. 'Ik kende veel locaties al en zie dus soms ook een bekend gezicht.'

Drukke dag

Als Jacques een drukke dag heeft, dan voelt hij zich het best. 'Ik doe het wel goed als het een beetje druk is. Ik dingen tegelijk moet doen. Het ene telefoontje na het andere binnenkomt. En daarnaast moeten er dingen geregeld worden, roosters gemaakt worden. Als ik dan aan het eind van de dag naar huis ga, denk ik: het is toch weer allemaal gelukt vandaag.'

Bekijk op de hoogte van de nieuwste vacatures

Meld je aan en ontvang ze als eerste in je mailbox.