Als verpleegkundig specialist op de transferafdeling in het VUmc is Nancy Dinh-van Kesteren de schakel tussen de verpleging en het medische team. Wat dat precies inhoudt, legt ze zelf uit.

Vijf jaar is Nancy nu bij Amstelring als verpleegkundig specialist. Een functie waarin ze de situatie in kaart brengt van de opname van een cliënt tot het ontslag. “Dat houdt onder andere in: anamnese afnemen, lichamelijk onderzoek uitvoeren, een behandelplan maken inclusief medicatie.”

Daarnaast voert Nancy gesprekken met de familie en is ze voorzitter van het multidisciplinair overleg. “Het is een heel veelzijdige functie waarin je met van alles te maken krijgt.” 

De Transferafdeling is eigenlijk een tussenafdeling tussen het ziekenhuis, het verpleeghuis en thuis, legt Nancy uit. “Soms zijn cliënten er alleen voor een revalidatie of een kort verblijf. Dan worden ze weer doorgeplaatst om het revalidatietraject te starten. Dan zijn ze er gemiddeld zo’n 1 tot 3 weken, al is de doorstroom niet altijd zo vlot en duurt het dan wat langer.” Er is plek voor 28 patiënten, Nancy is verantwoordelijk voor de helft.

Casussen bespreken

In haar functie is er ook veel overleg, met specialisten en huisartsen. “Soms zijn casussen wat complexer en ben je meer een spin in het web. Dan haal je eerst alle benodigde informatie op bij alle partijen en kijk je vervolgens wat je daarmee kan. En als je niet verder komt, dan moet je soms met alle partijen om de tafel gaan zitten.” 

Alle disciplines samenbrengen

Toen Nancy net in deze functie begon, was er meer hiërarchie in het team, zegt ze. “De verpleging zocht niet veel contact met het medisch team, dat is nu echt anders. De muur die tussen de teams stond is weg. Dat willen we nu nog meer gaan vormgeven en verbeteren, maar als team kunnen we nu echt met elkaar lezen en schrijven.”

Veel verschillende ziektebeelden

Nancy merkt dat er soms een drempel is voor collega’s om dingen te vragen, dat probeert ze te veranderen. “We bespreken elke middag de nieuwe patiënten en dan komen er veel ziektebeelden voorbij. Daar weet niet iedereen alles vanaf, maar toch vinden mensen dat moeilijk om te zeggen. Om iets te vragen over een ziektebeeld of patiënt. Die cultuur willen we veranderen. Een vraag stellen is geen falen, er is gewoon ontzettend veel informatie. Ook de verpleegkundig specialist zoekt dingen op die ze niet weet.” 

Zorgen en ontzorgen

De Transferafdeling in het VUmc is een levendige plek, met gemiddeld 2 opnames en ontslagen per dag. “Er is veel reuring en dynamiek, dat vind ik erg leuk aan deze afdeling. Je doet elke keer weer nieuwe kennis op over een ziektebeeld of patiënt, je maakt nieuwe contacten met de specialisten in het ziekenhuis.” Het werk is dynamisch en draait ook veel om ontzorgen. “We nemen dingen uit handen van de opname- en ontslagcoördinator, die onder meer de hulpmiddelen aanvragen die iemand mogelijk thuis nodig heeft. “In ons multidisciplinair overleg bespreken we de casussen: waar staat een patiënt nu, hoe gaat hun vervolgtraject en waar kan dit plaatsvinden?” 

De patiënt gaat altijd voor

Een werkdag is geslaagd als de patiënten tevreden zijn, vertelt Nancy. “Het liefst heb ik mijn planning voltooid zoals ik deze ‘s ochtends had bedacht. Maar de patiënt staat op één, die gaat altijd voor.” Een dag kan ook geslaagd zijn als er dingen mis gaan, vindt ze. “Als iemand ontevreden is bijvoorbeeld, en je kan snel handelen om iemand toch tevreden te laten zijn aan het eind van de dag. Vaak is onduidelijkheid de reden, dat is meestal wel weg te nemen. Dan ga ik toch met een goed gevoel naar huis.”

Blijf op de hoogte van
de nieuwste vacatures!

Meld je aan en ontvang ze als eerste in je mailbox.